Weblog / Agenda

Balansdag

Koffie met appeltaart, drie gangen en een toetje, iemand nog een biertje?

Er zijn regelmatig momenten dat je net even wat meer calorieën binnenkrijgt dan normaal. Dat moet ook kunnen, geniet van je borrel, etentje of andere verwennerij. Daarna is het tijd voor een Balansdag!

Waarom een Balansdag? Je weet vast wel wat een balansdag is. Na een dagje meer eet je wat minder en beweeg je extra. Zo blijf je makkelijk op gewicht, zonder dat je hoeft te diëten. Maar wat je misschien niet weet, hoe lekker het eigenlijk is om een Balansdag te nemen. Je hoeft echt niet op een regime van wortel en een glas water, maar kunt kiezen uit heerlijke gevarieerde maaltijden.

Balansdag basics, een Balansdag is voor iedereen anders: Je vult hem in op een manier die bij jou past en met de dingen die jij lekker vindt. Met de volgende vuistregels kan er eigenlijks niks misgaan.

1. Eet drie maaltijden. Sla nooit een maaltijd over - en al helemaal niet op een Balansdag. Je denkt misschien dat dat een handige manier is om calorieën te besparen, maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijker mee. Als je bijvoorbeeld het ontbijt overslaat, is de kans veel groter dat je zwicht voor een snack die meer calorieën bevat dan een compleet ontbijt. Ontbijt, lunch en diner vormen dus altijd de basis van je Balansdag.

2. Volg de Schijf van vijf, hier staan in vijf vakken met gezonde voedingsmiddelen of kies uit PuurGezond Piramide. Dan krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

3. In principe krijg je met de drie Balansdag-maaltijden alles binnen wat je nodig hebt, en niet te veel calorieën. Alles buiten de maaltijden telt als extraatje: een tweede keer opscheppen of een extra appel of boterham. Ook alcohol en andere caloriehoudende dranken tellen als extra. Die kun je op je Balansdag dus beter laten staan. Als je tussen de maaltijden door wat flauw wordt of gewoon zin hebt in iets, neem je kerstomaatjes, komkommer of wat andere rauwkost. Of bewaar een stukk fruit of boterham van je ontbijt of lunch.

Kijk bij recepten voor een  Balansdag recept.

Aanmelden voor nieuwsbrief

Meld mij af
Praktijk Gewichtig Boelewijk 10 9367TP De Wilp

Heeft u last van overgewicht?

Door uw lengte en gewicht in te vullen berekend u uw BMI. Let op: Dit werkt alleen als je ouder dan 18 jaar bent.