Weblog / Agenda

Vitamine gebrek !

Zo om je heen hoor je veel mensen klagen over vermoeidheid. Zou dat komen door de wintertijd die een maand geleden weer is ingegaan, je lichaam moet weer wennen aan de nieuwe tijd. Of .......


Komt dat door vitamine tekort. Nee zegt het Voedingscentrum als je volgens de Schijf van Vijf eet krijg je voldoende via de voeding binnen. Maar is dat ook zo, neemt men per dag 250 gram groente en 2 stuks fruit.

De meesten onder jullie zullen zeggen, oh maar dat haal ik makkelijk. Maar hoeveel is 250 gram eigenlijk ! Dat zijn wel 5 opscheplepels. Nu hoef je niet perse 5 lepels groenten bij je avondeten te eten, je kunt het ook verdelen over de dag. B.v. als je tijdens de lunch een boterham met kaas eet en deze belegd met plakjes komkommer, of je belegd de boterham met een tomaat. Ook kun je i.p.v. een boterham een omelet bakken van 1 ei en vullen met 150 gram roerbakgroenten.  Of neem bij de lunch en avondmaaltijd een schaaltje rauwkost, zit ook nog eens vol met vezels.

Nu ben ik in de afgelopen maand een paar keer uit eten geweest en valt mij op dat er in verhouding heel weinig groenten bij geserveerd wordt.

Dus zorg dat je aan die 250 gram groenten per dag komt en 2 stuks fruit. Je mag 2 kiwi's of 2 manderijnen nemen, dat telt voor 1 stuks fruit. Neem het fruit van het seizoen.

Door een goed uitgebalanceerd voedingspatroon heb je meer energie. Twijfel jij of jou voedingspatroon alle vitamines en mineralen levert, schroom niet om hulp in te roepen van Gewichtsconsulente Jeltje Pool van Praktijk Gewichtig.  Dat kan d.m.v. een éénmalig voedingsadvies, mail naar info@praktijkgewichtig.nl voor het maken van een afspraak. Waarschijnlijk kun je nog profiteren van de vergoeding van jou zorgverzekering van 2016. Kijk hiervoor bij Tarieven en Vergoedingen BGN.

Aanmelden voor nieuwsbrief

Meld mij af
Praktijk Gewichtig Boelewijk 10 9367TP De Wilp

Heeft u last van overgewicht?

Door uw lengte en gewicht in te vullen berekend u uw BMI. Let op: Dit werkt alleen als je ouder dan 18 jaar bent.