Weblog / Agenda

Column november

Maandelijkse column gepubliceerd in Ondernemend Marum.

Over smaak valt niet te twisten. Ben je een zoetekauw of ga je meer voor hartig. Zoetekauwen hebben het vaak moeilijk. De drang naar zoet is groot en dat met Sinterklaasavond in het verschiet met pepernoten, speculaas en marsepein. Vermijd light producten, dus ook de yogi zoete drankjes die bij kinderen zo in trek zijn, deze bevatten kunstmatige zoetmiddelen. Hierdoor krijg je nog meer zin in zoet. Zelfs in vleeswaren en aan sauzen is suiker toegevoegd. heb je trek in zoet, neem dan fruit. Je smaak past zich aan een went aan nieuwe smaken. "Ik weet nog dat ik koffie dronk met melk en 2 klontjes suiker". Later begon ik te minderen en na verloop van tijd dronk ik het helemaal zwart.

Mensen die meer van hartig houden dan van zoet kunnen kiezen voor een handje ongezouten noten, een gekookt ei, avocado, plakje komkommer met tonijn, olijven. Kijk ook kritisch naar de hoeveelheid zout. Dat zit in kaas, vleeswaar, kant-en-klaar gerechten, in pakjes en zakjes soep en sauzen. Je hoeft niet alle zout uit te bannen! Beperk het zoutgebruik en kook meer met kruiden.

Groente stengels: Schil en snijd de bleekselderij, wortelen, komkommer en paprika in repen van circa 5 cenimeter. Yoghurtsaus met tuinkruiden: Pluk de peterselie en dragon en snijd  de kruiden fijn. Roer door de yoghurt en breng op smaak met zout en peper. Halveer de paprika, verwijder de zaadlijsten en vul met de yoghurtsaus.

Heb je vragen/wil je begegleiding dan kun je mij altijd bereiken via info@praktijkgewichtig.nl Ook kun je via de site je aanmelden voor de nieuwsbrief. Je kunt mij vinden op facebook: Jeltje Pool en Praktijk Gewichtig (like deze pagina dan blijf je op de hoogte)

 

 

Groente

Aanmelden voor nieuwsbrief

Meld mij af
Praktijk Gewichtig Boelewijk 10 9367TP De Wilp

Heeft u last van overgewicht?

Door uw lengte en gewicht in te vullen berekend u uw BMI. Let op: Dit werkt alleen als je ouder dan 18 jaar bent.