Weblog / Agenda

Energiedrankjes en kinderen

Energiedrankjes zijn populair onder kinderen. Sommige media berichten nu over nieuw onderzoek dat deze drankjes gevaarlijk zouden zijn.


De energiedrankjes vormen bij normaal gebruik geen gevaar voor de gezondheid. Het Voedingscentrum adviseert om er geen grote hoeveelheden van te drinken. Als deze drankjes in combinatie met alcohol of bij sporten en extreme inspanning worden gebruikt is het belangrijk voldoende water te drinken.

De drankjes hebben als belangrijkste ingrediënt cafeïne, in een blikje van 250 ml zit 80 mg cafeïne; dit is eenzelfde hoeveelheid cafeïne als in een kop koffie en ongeveer twee keer zoveel cafeïne als in een blikje cola (330 ml). De cafeïne in zogenaamde énergyshots' of grotere blikjes kan echter veel meer zijn. Te veel cafeïne kan leiden tot rusteloosheid, slapeloosheid, beven, duizeligheid en irritatie van de maag.

Advies kinderen: maximaal 1-2 blikjes In principe hebben volwassenen bij 400 mg cafeïne per dag geen problemen. Voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, geldt een advies van een maximum van 300 mg per dag. Voor kinderen is er geen richtlijn voor een maximale hoeveelheid cafeïne. Aannemelijk is dat de grens lager ligt dan voor volwassenen. Een advies is om niet meer dan 1 of 2 blikjes energiedrank per dag te drinken. Dit is uiteraard ook afhankelijk van de hoeveelheid cafeïne die een kind verder op een dag al binnen krijgt via cola, thee of koffie.

In verband met gewenning van het jonge lichaam aan cafeïne moeten kinderen dit liever niet dagelijks consumeren. Een andere kanttekening is dat een normaal blikje (niet light) veel calorieën levert: 115 kcal per blikje

Kinderen nemen deze drankjes vaak omdat ze verwachten dat de concentratie toeneemt en vermoeidheid wordt onderdrukt. Dit is echter van korte duur, op langere termijn kan de vermoeidheid juist extra toeslaan.

 

Bron: Voedingscentrum 15-02-2011

 

Aanmelden voor nieuwsbrief

Meld mij af
Praktijk Gewichtig Boelewijk 10 9367TP De Wilp

Heeft u last van overgewicht?

Door uw lengte en gewicht in te vullen berekend u uw BMI. Let op: Dit werkt alleen als je ouder dan 18 jaar bent.