Weblog / Agenda

Rood Vlees

“Veel rood vlees eten kan het risico verhogen dat je sterft aan de gevolgen van hart- en vaatziekten of kanker”. Dat zeggen onderzoekers van Harvard Medical School na een studie onder 120.000 Amerikaanse artsen en verpleegkundigen. Dit resultaat bevestigt eerdere onderzoeken die een verband hebben ontdekt tussen rood vlees eten en hart- en vaatziekten en kanker.


Rood vlees is vlees van koe, varken, schaap of andere zoogdieren. Gevogelte valt er niet onder. Met rood vlees wordt niet per se rauw of ondoorbakken vlees bedoeld; bewerkte vleeswaren (zoals worst) en gaar vlees van zoogdieren zijn ook rood vlees.

Volgens de onderzoekers daalt het risico op vroegtijdig overlijden, als een portie rood vlees wordt vervangen door een portie vis, gevogelte, noten, peulvruchten, magere zuivel of volkoren graanproducten. De mogelijke boosdoeners in rood vlees zijn verzadigd vet, cholesterol en heemijzer, schadelijke PAK’s die worden gevormd bij de bereiding, of zout en nitriet in bewerkte vleesproducten.

Tegelijk levert vlees belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer, eiwitten en B-vitamines. Je hoeft vlees, inclusief rood vlees, daarom niet te laten staan. Het Voedingscentrum adviseert alleen om niet elke dag vlees te eten en te variëren met vlees, vleeswaren, ei, vis en vleesvervangers.

De aanbevolen hoeveelheid vlees voor volwassenen (hieronder vallen vlees, vleeswaren, ei, vis en vleesvervangers) is 100 tot 125 gram per dag.

Het Voedingscentrum adviseert van rood vlees maximaal 500 gram per week te eten.

Eet bovendien geen verbrand vlees, want dan krijg je mogelijk PAK’s binnen. Dit zijn schadelijke stoffen die kunnen ontstaan bij verbranding van organisch materiaal bij hoge temperaturen. Je kan de vorming van PAK's voorkomen door te zorgen dat geen zwarte randjes of zwarte korstjes ontstaan bij de bereiding van eten.

 

Bron: Voedingscentrum 15-03-2012

Aanmelden voor nieuwsbrief

Meld mij af
Praktijk Gewichtig Boelewijk 10 9367TP De Wilp

Heeft u last van overgewicht?

Door uw lengte en gewicht in te vullen berekend u uw BMI. Let op: Dit werkt alleen als je ouder dan 18 jaar bent.